Pavlo, jako delegátka pracujete už několik let. Co vás vedlo k tomu stát se delegátkou a jak vzpomínáte na svou první sezónu?
Dříve jsem pracovala v korporátu u počítače, kde mi chyběl kontakt s lidmi. Vylučovací metodou toho, co od práce chci a nechci, mě prostě napadla práce delegátky. Jasno jsem měla pouze v tom, že chci do Řecka. Oslovila jsem cestovní kanceláře, chodila po pohovorech a pak si vybrala tu, o které jsem myslela, že pro mě bude nejlepší. První sezóna se mi moc nevydařila, protože volba cestovní kanceláře se ukázala chybná, ale našla jsem si práci v autopůjčovně, kde nikdo moc neuměl anglicky, takže jsem se prostě musela naučit řecky. Takže to vlastně dopadlo nejlépe, jak mohlo.
Jak vlastně vypadá vaše příprava před odjezdem do destinace? Musíte absolvovat nějaké školení?
Cestovní kancelář pořádá každoročně školení delegátů, kde delegáty školí a seznamuje s novinkami apod. I když tuhle práci dělám už opravdu dlouho, tak si stejně veškeré materiály před odletem znovu pořádně pročtu. Já osobně si samostatně připravuji hlavně programy výletů. Tím, že na Zakynthos jezdí hodně lidí opakovaně, snažím se i pro ně vymyslet ve spolupráci s CK něco nového. V průběhu zimy si občas pustím nějaké dokumenty o Řecku, čtu knížky, abych potom mohla klientům, kteří jedou na poznávací okruh, toho povídat co nejvíce a aby to bylo pro všechny obohacující.
Určitě často slyšíte od spousty lidí, že jako delegátka si celé léto jenom užíváte teplo, sluníčko a moře. Jak to uvádíte na pravou míru?
Ano, občas mi lidí „závidí“, že můžu být tak dlouho v místě, kam oni vyráží na vysněnou dovolenou. Já ale jezdím do Řecka pracovat s tím, že sezóna trvá pár měsíců v roce a já se snažím pracovat na maximum. Řekla bych, že tak 70 % procent času věnuji práci a zbytek se snažím dobít baterky tak, abych pak mohla být v práci zase fit.
Jaký je tedy váš běžný denní režim?
Práce delegáta je různorodá a to je jedna z věcí, která se mi na této práci libí. Tady se prostě nenudíte. Já to mám tak, že 4x do týdne trávím od brzkého rána na letišti, kde asistuji u odletů a vítám nové lidí u příletů, hned potom jedu do kanceláře, kde si připravuji materiál na letiště, schůzky a výlety. Poté jedu na informační schůzky, kde seznamuji nové hosty s hotelem, místem, kde se nachází, ostrovem a zvu je na výlety, které jsem si pro ně připravila. Dost času mi pak zabere vyřídit požadavky klientů, objednávat výlety, auta. Do toho vyřizuji hovory, zprávy. Takhle je to cca do 14 hodin a od 18 hodin mám další kola schůzek. Dva dny v týdnu dělám průvodce na výletech, což mě baví asi nejvíce.
Máte čas danou destinaci poznat i jinak než jenom z pracovního hlediska?
Určitě ano. Mám jeden den v týdnu „volno“. Uvozovky jsou tam proto, že součásti mé práce je i to, že jsem po celou sezónu na telefonu 24/7, takže musím i v tyto dny řešit nejrůznější věci. Ale snažím se ve svém volnu vyrazit na svá oblíbená místa nebo navštívit nějakou novou tavernu, abych pak měla i zajímavé tipy pro klienty. Ostrov Zakynthos znám za těch 6 let dokonale, ale mám stále některá místa, která mě nikdy neomrzí.
Co vám tato práce dává a co na ní naopak považujete za nejnáročnější?
Vždy mě potěší, když potkám fajn lidi, kteří mě nějak obohatí nebo inspirují. Jsem vždy moc ráda, když se klientům dovolená líbí a jsou spokojeni. Pochvala a spokojenost klientů mě upřímně i dodává energii a motivaci pro další práci.
Nejnáročnější je určitě to, když je klient naopak nespokojený a domáhá se svých práv z mého pohledu neoprávněně nebo dokonce ne úplně slušnou formou. Křičí, vyhrožuje právníky, volá na CK. Jenomže jako delegáti některé věci prostě zařídit neumím, i když bychom moc rádi klientovi vyhověli. Například výměnu pokoje v plně obsazeném hotelu.
Jaké destinace už jste jako delegátka poznala?
Strávila jsem 2 sezóny na Krétě, 1 sezónu na Kefalonii a 6 sezón na Zakynthosu. Ale procestovaných jich mám daleko více.
Máte ještě nějakou vysněnou, kde byste chtěla jako delegátka pracovat
Na Zakynhos jezdím, protože mi vyhovuje po pracovní stránce. Asi bych neměnila. Ale na dovolenou bych si ráda vyrazila na Karpathos, Skopelos, Skiatos, Rhodos.
Jaké jsou podle vás nejdůležitější vlastnosti excelentní delegátky?
Excelentního delegáta neznám. Každý - i ten nejlepší delegát - někdy prostě nemůže vyhovět klientům s jejich požadavky a v tu chvíli není úplně oblíbený. Ale z vlastností bych řekla určitě trpělivost, umět si poradit s čímkoliv, empatie, nebrat si některé věci příliš k srdci a hlavně chuť tu práci dělat pro lidi, ne kvůli tomu, že je to práce. Ale největší plus u delegáta jsou zkušenosti a praxe. Klienti vždy poznají, jestli začínáte nebo jestli jste zkušený a to je potom i pro klienty lepší – ví, že jsou v dobrých rukou a že si poradíte s čímkoliv. Výborná znalost dané destinace je také velké velká výhoda. Když jsem ze začátku měnila destinace, vždy nějaký čas trvalo, než jsem se rozkoukala, poznala ostrov.
Co si v destinaci hradíte ze svého a co vám naopak pokrývá cestovní kancelář?
Vlastně bych nemusela utrácet vůbec. Cestovní kancelář Alexandria mi hradí ubytování, palivo, cestovní pojištění a jíst můžu kdykoliv na některých z našich hotelů.
Prozradíte, co děláte během roku po návratu z destinace?
To je různé. Dříve jsem jezdila do italských hor jako delegátka. Teď už se spíš věnuji rodině a užívám si volno.
Doporučila byste ostatním tuto práci?
Určitě, pokud máte rádi lidi a cestování, tak to rozhodně zkuste 😊
____________________________________________________________________
Přemýšlíte, že byste chtěli vyzkoušet práci delegáta v sezóně 2024? Více informací najdete zde.